28.05.17.
Så fortsetter vi reisen mot 'syden', og temperaturen er stigende. Var opp i 20 grader på turen, men ved ankomst Kristiansund var det 14 grader og regn i vente.
Måtte bare stoppe i Orkanger og ta bilde av to skip;
.
MV Fehn Luna, ca. 4.200 tonn, ved kai i Thamshavn, hvor Elkem produserer silica
Litt om Thamshavn: I 1904 grunnla Christian Thams Orkla Grube Aktiebolag, forløperen til dagens Orkla A.S
Vi kjørt over et jarnbanespor, og fant ut at Thamshavnbanen var Norges første elektriske jernbane, i drift far 1908 til 1974. Jernbanen ble opprettet for å frakte kis fra Løkken Verk til Thamshavn. Banen er i dag museumsbane og er fredet.
MV Edmy, ca. 3.750,ved kai i Orkanger
Vi ser en spesiell type tre plantet mange steder, ved bolighus. Må innrømme at vi vet ikke navnet på dette treet.
Forflytning langs kysten foregår ofte med ferger, sånn var det i dag også.
Bildet viser fergen ved Halsa.
Møte i rom sjø, en av de tre fergene i ruten Halsa - Kanestraumen
Det har som oftest vært god skilting langs de forskjellig veier vi har kjørt, her ved overgang fra Sør Trøndelag til Møre og Romsdal .
For å krysser under Freifjorden, kjørt vi Freitunnelen, 5.086 m lang, 130 m.u.h. og ferdig i 1992
Ved passering av Omsundbrua rett før Kristiansund kan en se den gamle Omsundbrua ved siden av.
Vel parkert og sjekket inn på hotellet, var det klart for middag. Dessverre var hotellets restaurant stengt, så det ble pasta på Mona Lisa.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar